GEMPAR ! Wanita tahun 1930-an guna handphone !


Penonton dihebohkan dengan kemunculan video tahun 1938 yang menampilkan seorang wanita menggunakan handphone. Padahal kala itu, teknologi komunikasi wireless belum ada. Muncul spekulasi bahawa wanita tersebut adalah penjelajah waktu dari masa depan. Benarkah?

Video wanita itu heboh di kalangan pengguna internet . Yang jadi pertanyaan, bagaimana  ada orang yang menggunakan handphone tanpa kabel. Ada 300 ribu orang yang menonton video tersebut.

Mereka percaya , wanita itu adalah penjelajah waktu dari masa depan. Dia membawa teknologi kini ke masa lalu, hingga terakam dalam  kamera.
Baru-baru ini muncul pula cicit wanita yang berada di dalam video tersebut. Wakil keluarga menegaskan, wanita itu bukan time traveler seperti yang disangkakan.

Wanita itu memang menggunakan handphone, namun itu masih merupakan prototaip yang sedang dikembangkan oleh syarikat alat komunikasi di Leominster, Massachusetts.

Bila kita melihat video itu,  memang agak mengejutkan. Lebih lagi judulnya  diberi nama 'time traveler in film in 1938 '.

Seorang wanita dengan pakaian ala tahun 30-an berjalan bersama sejumlah orang yang baru pulang bekerja. Dia kelihatan sedang berbicara melalui sebuah alat yang dipasang di telinganya. Wanita itu juga terlihat membawa handset moden.


Setelah tersebar begitu luas, ada seorang pemilik 'planetcheck' yang mendakwa sebagai cicit  wanita itu yang bernama Gertrude Jones.

"Dia berusia 17 tahun saat itu. Saya bertanya padanya soal video ini dan dia ingat. Dia mengatakan, Dupont memiliki handset tersebut," jelasnya.

"Mereka sedang bereksperiman dengan telefon tanpa kabel. Gertrude dan lima wanita lainnya diberikan handset tanpa kabel itu untuk diuji selama seminggu," sambungnya.

Belum ada pengesahan dari dakwaan 'planetcheck'.

0 comments: